Friday, June 19, 2015

Jom Bersyukur

Assalamualaikum...haiiii...

Sempena hari baik bulan baik nie amy nak share ngn korang pasal syukur...
Alhamdulillah hari ni Jumaat bersamaan 2 Ramadhan...
Macam mana puasa korang setakat ni???
Mudah-mudahan ok jek la ek...

Ada banyak sebab sebenarnya sebab untuk kita bersyukur...
Yang amy nak share ney cuma sebahagian kecik je...
Kecik sangat-sangat...

♥ Syukur nikmat usia
Alhamdulillah kita tido malam tadi Allah izin kan lagi roh kembali ke jasad pagi tadi... Kita masih bernafas, masih ada nyawa... Itu yang paling besar nikmat Allah bagi hari ni... Allah sampai kan kita ke bulan yang mulia ni...

♥ Syukur ada peluang untuk berubah
Alhamdulillah setiap hari adalah peluang baru untuk kita semua... Kalau semalam kita masih lengahkan solat fardu kita, apa kata hati ni kita ubah sikit... Jangan rasa solat tu sesuatu yang remeh (serius ni peringatan tuk diri amy sendiri jugak) ... Banyak lagi yang boleh kita perbaiki setiap hari kan...

♥ Syukur masih mampu mencari rezeki
Alhamdulillah hari ni Allah izinkan lagi kita keluar cari rezeki atas bumiNya ney... Allah bagi tenaga untuk kita bekerja... Jangan sia-sia kan... Sesiapa yang berusaha mesti Allah bagi...

♥ Syukur masih ada peluang bersama yg tersayang
Alhamdulillah... Pagi ni bangun tido kita masih punya ibu bapa, adik-adik, suami dan anak-anak... Tempat kita berkasih sayang atas dunia ni...

Ok tu je yang amy nak share... Ada banyak lagi kan...
Jadi kalau ade silap n salah tegur lah amy ye...

Jom kita sama-sama renungkan nikmat yang Allah dah bagi pada kita dan bersyukurlah...
Bersyukur lah walaupun kita rasa apa yang kita ada tu sikit...
Bila bersyukur in syaa Allah walaupun sedikit kita akan rasa cukup...

Tata...

Monday, June 15, 2015

Hargai nikmat - sihat

Assalamualaikum...hai semua...

Hari ni hari yang memenatkan tuk amy sebenarnya...
Lebih pada penat emosi...
Hari ni melawat wan amy kat hospital...
Masuk wad sebab ulser dalam perut...
Alhamdulillah wan dah ok sikit...
In syaa Allah esok or lusa dah boleh keluar...

Selama dekat wad tadi, ramai sangat yang jumpa dengan macam-macam jenis sakit... ada yang sakit terlantar, ada yang tua, ada yang muda...

Terdetik rasa insaf... betapa amy rasa bersyukur nikmat sihat tubuh badan yang Allah bagi sekarang...
Boleh berjalan, boleh bercakap, boleh makan macam-macam yang amy nak dan yang paling penting masih mampu nak tunaikan kewajipan sebagai seorNg hambaNya... dekat wad tadi ramai yang tak berdaya dah, rasa sedih bila kenang kan... susah nya dorang, susah nya family dorang...lebih-lebih lagi tak lama lagi kita nak sambut tetamu agong kita, Bulan Ramadhan...Allah... mohon dorang sume cepat sembuh dan kuat nak hadapi dugaan ni... ini bahagian dorang, bahagian kita belum tentu lagi macam mana kan...

Pengajaran untuk kita yang masih sihat tubuh badan ni...
Jaga lah diri... buat lah amal kebajikan selagi mampu... sebab kesihatan kita ney pun pinjaman Allah jugak, bila-bila masa pun Allah boleh tarik balik... sentiasa bersyukur dengan nikmat ni ye... jangan bila dah berdaya baru kita nak kesal...
Amy menulis ni pun untuk ingatkan diri amy sendiri jugak...

Ok korang... selamat malam...jaga diri semua...

Tata

Amy Gemuk

Assalamualaikum...hai semua...

Sekarang amy masih kat pejabat tapi santai-santai je hari ni sebab kerja pun x banyak sangat...

Berkenaan tajuk...
Boleh nampak kan amy nak membebel pasal apa...

Yeeee...
Amy budak gomuk...
Sekarang pergi mana-mana, ada dua soalan je paling femes...macam dah di cop kat dahi amy, tinggal dorang nak baca je...

1)bila nak ada baby
2)kenapa gemuk sangat ni

Allah...kadang-kadang letih, bosan,nak marah n rasa kelakar pun datang...

Kalau ikutkan kasar, amy nak jawab je bukan korang yang bagi makan... kalau gemuk baju tak muat, 1 sen  pun amy tak mintak duit korang nak beli kan baju...ye dok???
tapi tu dalam hati jek la...amy tak pandai nak berkasar camtu sekali...

Tapi nak buat macam mana kan...mulut orang...mana la boleh kita nak tutup-tutup macam mulut tempayan...

Pada amy la kan, x perlu kot nak amek serius perkara macam ni... jangan sampai kata-kata orang buat kita rebah terus... jangan cepat rasa rendah diri... yang penting kita selesa dengan diri sendiri n orang-orang di sekeliling kita boleh terima kita seadanya...

Tapi kalau rasa dah over sangat gemuknya, macam amy ney kan... harus lah usaha jugak nak turun kan balik berat ney...
Bayangkan lepas setahun kawen berat amy boleh terlajak lebih dari 10kg... padan la kan kalau orang lain nak terkejut pun...

Amy paling suka salah kan pakwe yang jadi punca amy makin sihat dan kuat... dah macam mana, memalam buta lapar pastu paksa amy makan sekali...kalau tak, takmo makan katanya...boleh terima tak alasan macam tu???  Bhahaha...padahal sendiri pun lapar kan...

Takpe..takpe...sekarang amy dalam misi nak turunkan berat badan...semoga berjaya amy... ha nanti kalau berat dah turun amy takmo dengar ade orang tanya amy kenapa kurus pulak ek... nanti amy suap an seliper pakwe kat tukang tanya tu... seliper pakwe besar, saiz 10...ok???

Jaga diri semua... bergembira la dengan diri korang sendiri ye, tak kira la korang kurus ke, gemuk ke... yang paling penting bahagia...

Tata...