Tuesday, June 30, 2015
Tuesday, June 23, 2015
Tarbiah Sentap
Assalamualaikum...
Selamat malam...
Sementara tunggu waktu balik kerja tadi, sempat bual-bual kosong dengan kawan sepejabat...
Tetiba sorang kawan ni (lelaki) bersuara...
Katanya...
Pelik die tengok orang perempuan zaman sekarang...
Yang bertudung memang dah ramai...
Tapi sayang pakaian ketat...
Ada yang pakai tudung tapi baju pendek lengannya...
Tak sedar ke perempuan, aurat tu bukan setakat rambut...
tutup aurat bukan sekadar tutup rambut...
Hmmm...
Memang tak salah kata-kata dia...
Amy terdiam...
Sambil drive balik rumah amy terfikir semula...
Sempurna ke amy tutup aurat...
Stokin pun capai bila ingat je...
Bila tak ingat, buat bodoh je ke sana ke sini...
Ok jom kite set mind set kite...
Jom tutup aurat sesempurna yang boleh...
Ye amy budak baru belajar...
Rasa merangkak sangat nak betul kan diri sendiri...
Tapi tak salah kita mula kan...
Dari terus leka...
Start esok...
kita cuba labuhkan tudung tutup dada...
Stokin jangan tinggal kan walau pun nampak remeh...
Pada yang dah istiqamah buat semua ni...
Amy tabik hormat pada korang...
Amy cemburu...
Mudah-mudahan amy berjaya...
Amy mesti berjaya...
Gud nite korang
Tata
Monday, June 22, 2015
Al-fatihah
Assalamualaikum...haiii semua...
Hari ni hari yang kelima kita puasa...ok tak puasa korang tahun ni... mudah-mudahan ok lah ek...
Hari ni 22 Jun, 25 tahun yang lepas... amy sekeluarga dah kehilangan sorang insan yang paling disayangi...beliau tu ialah abah kepada abah amy... aki amy la tu... arwah aki amy pergi waktu umurnya 54 tahun... belum tua sangat lagi kan...kalau orang sekarang usia tu ligat keje pun lagi... arwah aki amy meninggal sakit...sakit batu karang...
Amy x sempat pun nak kenal arwah aki amy ni... amy baru 3 tahun masa tu... kenal muka arwah aki pun melalui gambar-gambar lama je... kenangan dengan arwah aki memang 0...satu ape pun amy x ingat... cuma samar-samar dalam ingatan ni, suasana waktu arwah aki sakit n kat hari arwah aki takde... cam ingat-ingat lupa je la...
Walaupun amy takde memori pasal aki... amy taw yang aki amy ni baik sangat orangnya... dengar cite dari anak-anak sedara n family rapat kami, sume cerita yang baik-baik...alhamdulillah... aki dulu orang susah... tapi abah ngan adik-adik mewah dengan kasih sayang... sampai sekarang tiap-tiap kali abah ngn adik-adik nye cerita pasal aki, nampak sebak memasing...
Amy taw jugak yang arwah aki ney rajin, penyayang sangat-sangat kat anak-anak...isteri apatah lagi kan... yang ni amy dapat tengok kat sorang-sorang anak-anak arwah aki... start dari abah, sampai la pada adik abah yang bongsu, semua baik-baik... empat-empat anak lelaki aki semuanya ada cukup ciri-ciri ayah n suami mithali... mesti la dapat sifat penyayang n contoh tauladan dari arwah abah dorang kan...
Aki dah 25 tahun takde, tapi family kami x pernah lupa aki... abah pun sampai sekarang x pernah berhenti cerita pasal aki, kami adik beradik pulak x pernah jemu nak kenal aki...
Mudah-mudahan Allah tempatkan aki kami bersama-sama hambaNya yang soleh... doa kami aki aman damai kat sana...
Korang yang baca ni tolong sedekahkan Al-fatihah tuk arwah aki amy jugak ye...terima kasih...
Tata...