Thursday, February 10, 2011

pluto ada pokok rambutan

selamat malam...

kowang taw x kat pluto ada pokok rambutan...amy pun baru taw...kisahnya, semalam amy mengkomen status sowang sahabat amy kat FB...die nak pindah pluto...beliau la yang bagitaw amy kat sane ade pokok rambutan...bukan 2 je taw...amy ingat kan kat sane gelap...rupenye x...kat pluto x gelap ouh...coz ade lampu stadium...terang giler a kan...bagus...terang 2 nanti orang takut nak wat dose...kate beliau lah...menarik kan...gud...

siapakah beliau yang amy maksudkan di atas...ok skang lupekan pasal pluto 2...amy nak cite sal sahabat amy neyh sebenarnye...beliau pun ada blog taw...seyez amy cakap, walaupun baru berblog,p die memang sempoi...sempoi gilak...x caya p lawat die kat sini...tengok selamba x selambanya beliau neyh...

bila amy kenal die??? amy kenal die neyh mase belajau kat UiTM di hatiku...kami duk 1 akademi yang sama iaitu akademi pengajian bahasa, p die neyh ke Bahasa Inggeris n amy ke Bahasa Melayu...amy tyme kat sane dulu memang x kacip ngan die...senyum2 gi2 je law nampak...awalnye amy ingat die neyh dulu cam ala2 kerek jek taw...xtaw nape amy ley bpikiran gitu...tapi 2 lah...bak kata orang...x kenal maka x cinta...bila dah habis neyh baru la amy mula kenal2 mesra ngan beliau...ternyata pandangan awal amy adalah kurang tepat...coz beliau neyh upenye sangat friendly dan mesra pengguna...

moral of da story...dont judge a book by its cover...

dear  cik Raden Galoh Chindra Kirana ...nanti konvo kite men snap pic pelok-pelok a...


tempat tido paling selesa

assalamualaikum...

wahhhh skang dah pukul 3 pagi tapi mata amy masih belum mengantuk...tetibe pulak amy terasa nak menaip...maklumlah, da lama x menaip esaimen...chaitttt, giler bek an amy...kunun...

berbalik pada tajuk di atas...mesti semua orang ada tempat tido yang paling disukai an??? law xde xpe, duk diam2 howkay...kalau ada, kenapa kowang pilih tempat 2??? mestilah sebab kat situ kite boleh tido lena, aman, tenteram darul makmur an... perghhhh,amy tanye,amy jawab sendiri an...gud...

bagi amy la kan, tempat tido paling selesa bagi amy, yang boleyh wat amy tido dengan lena dan selesa sangat2 adalah kat sebelah ma amy...seyez...x kisah lah law x tido atas katil pun tetap best...waktu siang pun law tido kat sebelah ma, amy boleyh tido lena x hengat taw...selesanya 2 xtaw nak cakap macam mane...law amy tido kat sebelah ma, pesen amy tido memang ske himpit2, xde istilah2 rimas2 bila ngan ma howkay...yela sebab 2 kan ma amy...

kowang macam mana...

waaaa cite sal tido, tetibe amy dah ase mengantuk...dan2 jek an...howkay, sekian repekan tuk waktu ini...

daaaaaaa...

p/s : along sayang ma....muaaaaah3...


Thursday, July 15, 2010

FADHILAT BULAN SYAABAN

SALAM...
amy ase mesti sume dah taw kan kebaikan bulan rejab syaaban n ramadhan kat...but kat sini still amy nak share ngan uols ye...xpekan kite ingat mengingati...


Bulan Syaaban merupakan bulan kedua selepas Rejab yang penuh dengan keberkatan. Sebahagian ahli hikmah menyatakan bahawa sesungguhnya bulan Rejab adalah kesempatan untuk meminta ampun dari segala dosa, pada bulan Syaaban adalah kesempatan untuk memperbaiki diri dari segala macam cela dan pada bulan Ramadhan adalah masa untuk menerangkan hati dan jiwa.


Di antara amalan-amalan yang digalakkan pada bulan Syaaban adalah:

• Memperbanyakkan puasa sunat Sebagaimana yang telah dijelaskan terdahulu bahawa Rasulullah SAW. lebih gemar untuk berpuasa sunat dalam bulan Syaaban berbanding dengan bulan-bulan yang lain. Justeru itu adalah patut bagi kita selaku umat Baginda mencontohinya dalam memperbanyakkan puasa sunat bagi menyemarak dan mengagungkan bulan Syaaban ini.



Di dalam kitab Durratun Nasihin ada menyebut sebuah hadis yang menyatakan bahawa Rasulullah SAW. bersabda yang maksudnya:

 "Barangsiapa berpuasa tiga hari pada permulaan Syaaban dan tiga hari pada pertengahan Syaaban dan tiga hari pada akhir Syaaban, maka Allah Taala mencatat untuknya pahala seperti pahala tujuh puluh nabi dan seperti orang-orang yang beribadat kepada Allah Taala selama tujuh puluh tahun dan apabila dia mati pada tahun itu maka dia seperti orang yang mati syahid."

• Memperbanyak doa, zikir dan berselawat kepada Rasulullah S.A.W. Sabda Rasulullah S.A.W.: "Barangsiapa yang mengagungkan bulan Syaaban, bertaqwa kepada Allah, taat kepada-Nya serta menahan diri dari perbuatan maksiat, maka Allah Taala mengampuni semua dosanya dan menyelamatkannya di dalam tahun itu dari segala macam bencana dan penyakit." (Dipetik dari kitab Zubdatul Wa'izhin)

• Bertaubat Diriwayatkan dari Umamah Al Bahili Radiallahuanhu, dia berkata: Rasulullah S.A.W. bersabda yang maksudnya: "Manakala masuk bulan Syaaban, sukacitalah dirimu dan perbaiki niatmu."

selain itu dalam bulan syaaban terdapat 1 hari yang paling disukai Allah...hari itu ialah hari Nisfu Syaaban...

malam nisfu syaaban ney jugak antara malam-malam yang doa seorang insan itu dikabulkan...selain malam jumaat.malam aidiladha,malam aidilfitri dan malam 1 rejab...

SEKIAN...